vem sa namnsdag?

Idag ska ni veta så har jag namnsdag! Grattis till mig, eller vad säger man? Har två mellan namn och denna gång är det Brigitta som ska få sin uppmärksamhet. Bara en fråga jag ställer mig själv flera gånger per... år kanske (?) om varför man firar namnsdag? Längre bak i tiden så var de väl lite vanligare, jagmenar jag är nog inte den ända som sett på Madicken(nämner absolut inte vilket smeknamn jag hittar åt henne för då kan det bli ganska kännslosamt för de som älskar just Madicken) men på filmerna så får de hem fina bokmärken på sin namnsdag , jaom jag inte minns helt fel så klart.

Och i grekland,(om ja inte minns fel) så är namnsdagen mycket viktigare än födelsedagen och firas då ganska stort (kanske). Men jag tycker det är ganska finurligt ändå att vi har namnsdag, för jag har då namnsdag 3 gånger om året, ganska roligt.


Detta är somsagt minnet av då jag fira in fjortis åre med kompisar, tyvärr.


Kommentarer
Postat av: mm

Du har helt rätt när det gäller firandet av namnsdagar. Namnsdagen var mycket viktigare är att fylla år. Jag har nyss läst en bok som heter "Årstafruns dolda dagböcker." Det firades omåttligt när det var namnsdag. Det är en fantastisk bok om hur det var på hennes tid. Hon skrev varje dag i 47 år, bla om sitt tjänstefolk, "liderliga pigor och fulla drängar. Helt otroligt.Kram

2010-10-08 @ 12:03:26

Här kommentera man:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0